2009. október 24., szombat

Bori kedvetlenül kelt fel aznap reggel, amikor látogatóba kellett indulnia, Mese nénihez.
Az idős asszony, Bori rég halott szüleinek volt az osztályfőnöke, még a gimnáziumban, ahol megismerkedtek, és egymásba szerettek.
Bori 6 éves volt, amikor szülei, az érettségi 10. évfordulóján tartott osztálytalálkozóról hazafelé menet karamboloztak és mindketten meghaltak. Ő nem volt a kocsiban.
Édesanyjának testvére és annak élettársa nevelték fel, Mese néni közreműködésével, aki lelkiismeret furdalásában, hogy ő beszélte rá a szülőket, jöjjenek el a találkozóra, késztetést érzett törődni az akkor még igencsak apró leánnyal.
Mese néni, akinek nem volt családja, olykor mogorva és szűkszavú volt.
A falubelieknek – merthogy a néni vidékre költözött férje halála után – egyik kedvenc elfoglaltsága volt, amikor vasárnaponként, a templomban összegyűlve, mint különc boszorkányt emlegették őt, furcsábbnál furcsább történeteket suttogva róla.
Mese néni csak nagyon ritkán hagyta el a falut, Bori pedig nagyon ritkán tudott elszabadulni a városból, a tanulmányai és munkája miatt. Ilyenkor viszont, teliholdkor, amit a néni negyedévente, tűzrakással ünnepelt, Bori mindig elintézte, hogy meglátogathassa.
Ezen a napon délután, 4 körül érkezett meg, a néni friss tojásból, és a szomszéd falubeli Rózsa asszony tehenének friss tejéből készült palacsintával várta őt.
Augusztus eleje volt, a hőség még a természetben is elviselhetetlenül lüktetett, ettől és a jóllakottságtól, a lány elszenderedett Mese néni ágyában.
Mire fölébredt, már teljesen besötétedett, a falu nyugovóra tért, csak kutyák és kakasok kiáltottak néha az égre megbabonázottan.
A kert hátsó végében égett a tűz. A néni egész délután dolgozott, akár reggelig elegendő rönköt hordva a kis tűzrakó hely mellé.
Bori kiszédelgett és leült a néni mellé, aki vörösborral kínálta.
Hosszú ideig nem szólaltak meg, csak nézték a Holdat, meg a lángokat, néha újabb fadarabokat hajítva közéjük, és kortyolgattak. A tűz pattogásába süppedve, kívül belül csönd honolt, amíg Bori fészkelődni nem kezdett. A néni ráemelte fátyolos szemét, és amikor tekintetük találkozott, a lány megszólalt.
- Félelmeteset álmodtam. – mondta.
- Hallgatlak. – felelt halkan a néni.
- Egy kísértet nem engedett felébredni, és többször mondta, hogy tudja, hol vannak a szüleim. De nem árulta el, csak ismételgette, hogy ő tudja.
Mese néni nem szólt semmit, csak visszafordult a lángok felé.
- Szerinted hol vannak? – kérdezte óvatosan Bori.
- Nincsenek.
- De ez az álom túl valóságos volt.
- Jut eszembe, még nem is találkoztál, a macskakölykökkel. Egy hete születtek. – lelkesedett fel Mese néni, és már indult is volna megmutatni őket, de a lány csak nézett rá kérdőn.
- Holnap megnézem őket. De tényleg, te miben hiszel?
- A halál misztériuma az élet. Gyere, nézd meg őket most!
- Mondom, majd holnap. Azt hittem vallásos vagy.
- Ugyan. – legyintett puhán a néni, majd fáradtan visszaült, és elmerengett a Hold elé kúszó felhők formáján.
- Szóval akkor szerinted nincs semmi? Értelmetlenül vagyunk itt? Élünk, meghalunk, ennyi?
- Miért beszélsz erről? – fordult komolyan Bori felé.
- Hogy-hogy miért!? Szerinted nem félelmetes, ha esetleg a másvilágon semmi sem vár? Hogy egyedül vagyunk egész életünkben? Nem figyel ránk senki? Nincs terv, vagy út és cél?
- És aki elkerül innen, az nem kerül sehová… - Mese néni pipára gyújtott és hátradőlt.
- Néha érzek dolgokat, mintha nem lennénk egyedül. Mintha minden okkal történne. Különben honnan jönnének ezek az álmok és megérzések? – Bori, egy nyárs végét kezdte babrálni.
- Gondolod, hogy ilyenkor túlvilági teremtmények mutatják meg magukat neked?
- Talán érzékeny vagyok erre. Talán mind azok lehetnénk, ha hagynánk. Én egyébként úgy képzelem, hogy nem mindenki lép tovább innen, csak az arra méltóak, akik képesek rá, hogy a következő szintet elérjék. Ezért fontos odafigyelni, hogy milyen életet élünk.
- Nem ezért fontos.
- Persze nem csak ezért, de gondolj bele, hogy ha tehetsz érte most, hogy ne valami szörnyű várjon, vagy ne semmisülj meg, nem tennél?
- Azt gondolod, hogy az emberi lélek van annyira jelentőségteljes, hogy nem semmisülhet meg?
- Annyi ősi vallás beszél istenekről, ördögökről, szellemekről, alvilágról, vagy reinkarnációról. Mind azt mondja, van folytatás, létezik emberen túli erő, és az élet nem csak mulandóság. Kell, hogy legyen valami, mert én is érzem ezeket a megmagyarázhatatlan dolgokat, amik titokzatosak, és néha elég félelmetesek.
Mért találta volna ki bárki is a hitet? Miért élünk akkor, ha meghalunk? Ki játszik velünk?
- Már válaszoltál.
- Hogy lehetsz ilyen közömbös?
- Nem vagyok az. Na, gyere, nézd meg inkább a cicákat!
Bori egy percig durcásan ült és hallgatott. Mese néni sem szólalt meg, csak a füstöt eregette szelíden.
- Nem tudom elképzelni, hogy az élet egy értelmetlen pillanat, aztán a test felmondja a szolgálatot, és csak úgy, egyszerűen megszűnök.
- Megnézed a macskákat? Az egyikük rád emlékeztet, fekete, és csak egy fehér folt van a…
- Nem érdekel, mondtam már, hogy holnap megnézem. Különben is azok csak macskák, láttam már ilyet! Szerintem te félsz, mert tudod, hogy nem sok van már hátra, és így próbálsz kibújni az alól, hogy szembe kelljen nézned a halállal.
A néni nagyot sóhajtott, Bori pedig elszégyellte magát.
- Szemtelen vagy. Ám legyen. Tudod, azt nem esik nehezemre elképzelni, hogy mint ahogyan testünk porrá válik, a lélek sugallatokként szétszáll körülöttünk, de a túlvilág, legyen az a lélekvándorlás, vagy a kénköves pokol, számomra túl szép, és direkt elképzelés mindahhoz, amiben létezünk. Túl emberi. A szellemben rejlő milliónyi felfedezetlen lehetőségről pedig tudom, hogy létezik, de, amíg azt sem vagyunk képesek belátni, hogy az élet, az egyetlen, amink most van, micsoda csoda, hogyan várhatnánk, hogy megértsünk bármit is a másvilágból.
- Tehát akkor te is azt mondod, hogy nem lehet értelmetlen? – Mese néni elmosolyodott:

- Miért lenne az? Én azt mondom, nézd meg a macskákat.

3 megjegyzés:

  1. egy őszinte vélemény: nagyon tetszett:)...

    Először is ami fontos, hogy meghatározzam a műfaját...a mese és a novella között vacillálok...mégis inkább az utóbbinak mondanám, hiszem komor hangvételű, egy szálon futó, kevés szereplős, mindennapi élet új helyzeteiből és eseményeimből veszi tárgyát...ez mind ráillik a műre...
    Két szereplővel találkozunk az egyik egy érett fiatal lány Bori, a másik meg az öreg, bölcs, magányos Mese néni...már a nevükön elgondolkoztam egyből, egy népies létező név és ezzel szemben egy teljesen kitalált fiktív viszont értelmes szót jelentő név...Mese néni...ebben a helyzetben, írásban némi iróniát érzek ezzel a névvel kapcsolatban...jelenthet egy másik túlvilágot, amit képviselsz, hiszen a mesék világa is lehetne egy túlvilág, tündérek, koboldok, manók, szörnyek...viszont mégis irónia, mert ő nem ebben hisz, egy túlságisan is valóságos dolgot mond ki...egy reális dolgot...mégis ő van mesei tulajdonságokkal felruházva...boszorkánynak tekintik, magányos, és pipázgat...teliholdkor tűzet gyújt...és finom palacsintát süt...szinte a házikóját is el tudom képzelni...
    A két személy közötti kapcsolat nagyon furcsa, olyan mint ha a nagymamája lenne, de mégis meg van közöttük az egy fajta távolság, ezt abban éreztem, hogy kereste a tekintetét és a megfelelő pillanatot, hogy a lány(mert szerintem már rágóta kereste ezt a pillanatot) elbeszélgessen a halálról a nénivel...talán nem elsőre fordult ez az álom elő...lehet, hogy nem álmodta most ezt csak a lány most érezte az alkalmat, hogy elbeszélgessen erről a számára fontos személlyel...
    a pillanat teljesen mágikus megjelenik a teli hold és a tűz motívum, ami a túlvilágnak a jelképei...kellemes érzést ad a műnek
    Amiről beszélgetnek talán nem igazán hétköznapi dolog...én nem mernék megkérdezni egy öreg hölgyet a túlvilág, halál(mert itt úgy gondolom összefügg ez a két szó)gondolatáról...talán azért, mert lehet, hogy fél tőle, mert tényleg közel van hozzá...mind egy Borinak volt bátorsága megkérdezni...kicsit agresszívnak gondolom, hiszen minden áron meg akarja tudni, hogy mit gondol Mese néni...viszont azért tűnik Bori egyre nyugtalanabbnak, mert Mese néni tereli a témát...nem tetszik neki és megmondja, fejéhez vágja, az igazi fájdalmas őszinte gondolatát, hogy így próbál kibújni a halál szembe nézése alol...és ha tényleg így van???miért akarja minden áron megtudni, hogy mit gondol Mese néni?persze MEse néni nem így gondolja...el is mondja mit gondol erről...hiszi, hogy a lélek eljut valahová, de ami ember által létrehozott hit, ami le van írva azt nem...
    olyan mint ha Bori egész végig az ő igazát szeretné hallani, amit ő gondol...arra gondolok amikor vissza kérdez te is azt mondod???és itt is van vége a történetnek, amikor már mind ketten megnyugodtak...

    ami a te és az írásoddal összefügghet az az, hogy benne van a te filozófiai véleményed a túlvilágról...a Bori is És a Mese néni is te vagy csak egy személyben...Bori azokat a kérdéseket teszi fel, ami benned lévő kérdések vannak...Mese néni meg válaszol rá, amit gondolsz...szerintem ezek a kérdések minden emberben megfogalmazódnak és talán az ő nevükben is felteszed a Bori nevében ezeket a kérdéseket, mindegy nem ez számít...hanem az, hogy ezáltal a novella által leírt szövegedben közelebb jutottál a túlvilág gondolatához?


    Egyébként nem teljesen értem Mese néni válaszát...ezt a részét: A szellemben rejlő milliónyi felfedezetlen lehetőségről pedig tudom, hogy létezik, de, amíg azt sem vagyunk képesek belátni, hogy az élet, az egyetlen, amink most van, micsoda csoda, hogyan várhatnánk, hogy megértsünk bármit is a másvilágból.

    (majd még szeretnék írni hozzá, de egyenlőre ennyi sikerült)

    VálaszTörlés
  2. zsófi:
    te zsuzsi, mit nem értesz abban a mondatban?
    zsuzsi:
    hát azt az egész ,mmondatot olyan furán van megfogalmazva
    nem tudtam értelmezni
    hogy mi az hogy az élet amink most van?
    az egyetlen
    zsófi:
    hát most van másod mint ez az életed?
    (ami biztos)
    zsuzsi:
    hát egy életem van...
    zsófi:
    az egyetlen ami most van
    ez értelmes
    szerintem
    de a jelentését sem érted? hogy hogy értettem?
    zsuzsi:
    ezt értem oké egy életünk van
    de nem jutottam tovább...
    nem értem
    még mindig
    zsófi:
    nézd meg a macskákat
    zsuzsi:
    mi?
    nem szeretnéd leírni nekem mit értesz azon mondat alatt
    amit nem értek?
    zsófi:
    volt már veled ojan hogy valami fura érzéstöl vezérelve magadranéztél, és tudatosodott benned hogy élsz? és hogy ez mijenfurcs, de nem csak ez, hanem az egész, fák, állatok más emberek...a föld, az univerzum?hogy ez egy csoda
    zsuzsi:
    nem is tudom
    igen lehetséges
    de nem érzem annyyira erős érzésnek hogy emlékeznmék rá
    zsófi:
    az élet egy csoda:D
    zsuzsi:
    ahha
    zsófi:
    nos erre gondoltam nem a közvetlen élményre hanem az érzésre a tudatra hogy ez egy csoda:
    felfoghatatlan számomra
    vagy nem?
    mindemelett persze természetes de...
    zsuzsi:
    ezt értetted
    az alatt amit nem értettem?
    há még jóhogy megkérdeztem:D
    zsófi:
    na fojtatom
    zsuzsi:
    okés
    zsófi:
    és az ember elgondolkodik a halálon, és megint rájön hogy az élet is mijen különös, ismeretlen, titokzatos stb.
    és ha most ez van, élet, akkor minek foglalkozni azzal mi lesz? igyisugyis lesz
    most nem az a fontos
    és az az érzésem hogy az emberek nem élik át teljesen a pillanatokat
    na ezt most nem tudom értelmesen fogalmaztam e meg
    zsuzsi:
    de ééééértem:D ezt tök jó felfogás
    zsófi:
    és a macskákat mostmár érted?
    zsuzsi:
    azt eddig is értettem bemásoltam azt is?
    zsófi:
    nem csak irtad hogy a néni kitér a válaszok alol,pedig a macskákkal probálja felhivni a figyelmet erre amt most megmagyaráztam
    zsuzsi:
    jaaa de én az értettem persze nem úgy gondoltam mint te
    A szellemben rejlő milliónyi felfedezetlen lehetőségről pedig tudom, hogy létezik, de, amíg azt sem vagyunk képesek belátni, hogy az élet, az egyetlen, amink most van, micsoda csoda, hogyan várhatnánk, hogy megértsünk bármit is a másvilágból.
    ezt nem értettem igazából
    de nem ezt magyaráztad most el?
    hanem a macskás sztorit?
    zsófi:
    de a kettö ugyanaz
    zsuzsi:
    jaaaa
    zsófi:
    ezt magyaráztam el
    áhhááá
    zsófi:
    de a macskák is ugyanezt jelentik
    zsuzsi:
    értem
    oké

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.